Sprite to bitmapa o stałym rozmiarze, która jest wkomponowana w większą scenę, najczęściej w grze wideo 2D.
Przy tworzeniu sprite’a ważne jest uwzględnienie jego proporcji. Dzięki temu sprite będzie wyglądał bardziej naturalnie i unikniesz niepożądanego nakładania się na inne sprite’y lub części otoczenia.
Ciało
Jednym z największych wyzwań przy tworzeniu sprite’ów jest uzyskanie właściwych proporcji. Może to zmienić lub zepsuć sprite’a, więc warto wiedzieć, jak to zrobić poprawnie!
Aby uzyskać właściwe proporcje, zazwyczaj dobrze jest zacząć od manekina i pracować w górę. Pomoże Ci to zrozumieć, jak czuje się i działa ciało postaci.
Możesz to zrobić, rysując własne szkice lub korzystając z wzorca z gry. Możesz nawet zeskanować swój własny rysunek i przekształcić go w pixel art!
Na ogół powinieneś stosować idealne proporcje głowy dorosłego mężczyzny. Jest to zasada, która ma największy sens w przypadku pixel artu.
Przy tworzeniu małych sprite’ów możesz być zmuszony do kompromisu w kwestii proporcji. Jest to szczególnie prawdziwe, gdy próbujesz stworzyć słodką, wyrazistą postać, mając do dyspozycji niewiele miejsca.
Głowa
Gdy rysujesz postać, proporcje są bardzo ważne. Sprawiają, że sprite wygląda realistycznie lub stylizacyjnie, i pomagają graczowi identyfikować się z postacią.
W zależności od kierunku artystycznego, w którym chcesz się poruszać, głowa postaci może być większa lub mniejsza od jej ciała. Może to być użyteczne, jeśli postać ma być dzieckiem lub karłem, a także może być użyteczne w przypadku takich ekspresji, jak mruganie ze zdziwienia, pochylanie głowy, robienie ogromnych zszokowanych oczu itp.
Aby sprite był proporcjonalny, musisz go najpierw narysować w linearcie (linie i kształty). Jeśli nie jesteś pewien, od czego zacząć, możesz zacząć od stworzenia sylwetki postaci.
Następnie użyj wagi linii, aby nadać niektórym częściom sprite’a większą lub mniejszą grubość linii. Na przykład Papierowy Mario używa równomiernie rozłożonej wagi linii, aby podkreślić krzywizny nosa i kciuka.
Ramiona
Ramiona są jednym z najważniejszych elementów sprite’a, dlatego ważne jest, abyś nauczył się, jak nadać im odpowiednie proporcje. Pomoże Ci to stworzyć postać, która będzie wyglądać realistycznie.
Aby osiągnąć dobre proporcje, zacznij od stworzenia prostokątnego pola o pożądanej wysokości i szerokości. Następnie przesuń go w odpowiednie miejsce na sprite’ie i połącz go, używając wzoru linii 2:1.
To da ci solidną podstawę dla reszty sprite’a i pomoże zapewnić, że wszystkie części ciała będą ze sobą w harmonii.
Da Vinci przypisuje się powiedzenie: „Stosunek stopy do przedramienia jest doskonałą wskazówką przy tworzeniu proporcjonalnych rysunków.” To stwierdzenie jest często dobrą zasadą, ale należy pamiętać, że nie jest to dokładna proporcja. Zazwyczaj stosunek stopy do przedramienia różni się o kilka centymetrów, a nawet o cal.
Nogi
Jeśli twój sprite nie ma odpowiednich proporcji, będzie wyglądał niezręcznie na ekranie i mniej przyjemnie będzie go uderzyć. Postacie w Rivals mają zazwyczaj 25-45px wysokości i 35-60px szerokości, więc odpowiednie proporcje mogą zadecydować o atrakcyjności wizualnej sprite’a.
Nogi to trudna sprawa. Muszą być na tyle duże, by unieść sprite’a, ale na tyle małe, by były widoczne, a jednocześnie nie przeszkadzały reszcie ciała.
Będziesz musiał poeksperymentować z konturami nóg i wypróbować różne kombinacje kolorów, by zobaczyć, co najlepiej pasuje do twojego sprite’a. Może to być proces oparty na metodzie prób i błędów, dlatego warto mieć pojęcie, czego szukasz, zanim zaczniesz rysować. Najlepsze jest to, że przy następnym rysowaniu tej samej postaci twoje wyniki będą bardziej dokładne. Prawdziwym sekretem tworzenia sprite’ów skoncentrowanych na nogach jest użycie kombinacji kształtu i wagi linii do zdefiniowania ich segmentowej formy.